PANIKKANFALL: Disse tre tipsene kan dempe et panikkanfall. FOTO: Scanpix
PANIKKANFALL: Disse tre tipsene kan dempe et panikkanfall. FOTO: ScanpixVis mer

Panikkanfall

Tre tips som kan dempe et panikkanfall


TOPP: Et panikkanfall kommer gjerne helt uten forvarsel, og kan ramme hvem som helst.

LES OGSÅ: Sårbar video av Selena Gomez går viralt

Det er vanlig å kjenne på en form av angst i løpet av livet, og hvis du en gang opplever et angstanfall er det viktig å vite at det ikke er farlig – selv om det kan føles ekstremt ubehagelig.

Heldigvis finnes det metoder du kan bruke for å hindre eller dempe et panikkanfall.

Under finner du tre gode tips!

#1: Få kontroll over pusten din

Hvis du blir redd kan det være lett å begynne å puste fortere – noe som kan føre til hyperventilering. Fokuser derfor på å puste rolig med magen, og pust inn gjennom nesa og ut gjennom munnen.

#2: Ring noen du er glad i

Det er viktig å ikke være alene når en slik situasjon oppstår – ring derfor en du er glad i. Da kan h*n roe deg ned, og få deg til å tenke på noe annet.

#3: Fokuser på omgivelsene rundt deg

Når du kjenner et panikkanfall komme, kan det hjelpe å distrahere seg selv. Fokuser derfor på omgivelsene rundt deg – for eksempel på lyder eller diverse detaljer; en lampe, en stol med mønster, osv.

LES OGSÅ: Emma Roberts har fått sjokkrosa hår

Trenger du hjelp?

Her kan du få flere tips mot angst:

  • https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-og-angstlidelser
  • https://www.psykiskhelse.no/angst